Nowa szesnastka nie zagraża odnowieniu linii kolejowej Czerwonka-Mrągowo-Ełk

2021-03-23 09:15:00(ost. akt: 2021-03-23 09:30:20)
Naszego czytelnika zaniepokoił fakt, że projektowana obecnie nowa szesnastka "zajmuje w dwóch miejscach teren linii kolejowej" na odcinkach Mrągowo-Baranowo oraz Woźnice-Dąbrówka. — Linia kolejowa Czerwonka - Mrągowo-Orzysz jest przewidziana do modernizacji — uspokaja Paweł Czemiel, radny wojewódzki a zarazem doradca Ministra Infrastruktury.
Od jednego z naszych czytelników otrzymałem poniższego maila:

W materiale "Potrzebujemy nowej szesnastki" wyraził Pan jawne poparcie dla budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim w konsultowanym obecnie wariancie na odcinku Mrągowo - Ełk oraz namawiał Pan Czytelników do tego, aby również mailowo wyrażali takie poparcie. Czy Pan Redaktor uczynił to ze świadomością, że w konsultowanym wariancie projektowana droga zajmuje w dwóch miejscach teren linii kolejowej nr 223 Czerwonka - Ełk? Chodzi o odcinki Mrągowo - Baranowo oraz Woźnice - Dąbrówka. Linia kolejowa jest dziś nieczynna, ale proponowana do modernizacji w ramach programu Kolej+.

Ta trasa kolejowa posiada wielkie walory turystyczne i po remoncie mogłaby być jednym z najlepszych środków transportu obsługujących ruch turystyczny. Nie muszę chyba pisać o tym, że podróż kolejowa z rowerami czy dużym bagażem jest wygodniejsza, niż autobusowa. Poza tym każda osoba podróżująca koleją nie podróżuje samochodem, a jednym z argumentów zwolenników budowy S16 jest przecież odciążenie przeładowanych sezonowym ruchem drogowym mazurskich miast.

Uchylając się od oceny zasadności budowy drogi o takich parametrach przecinającej będące perłą przyrodniczą Mazury (zdania są tutaj mocno podzielone) zwracam uwagę na fakt, że jej budowa na pewno nie powinna się odbywać kosztem infrastruktury kolejowej. Z tego powodu konsultowany wariant jest nieakceptowalny. Popierając takie działania cofamy się do XX wieku.

Chyba, że inwestor drogowy jednocześnie przebuduje linię kolejową.

Tyle nasz czytelnik.

O wyjaśnienie poprosiliśmy Pawła Czemiela, radnego wojewódzkiego a zarazem doradcę Ministra Infrastruktury:

Przy projektowaniu nowych dróg kwestie linii kolejowych są brane pod uwagę już we wstępnych fazach planowania ich przebiegu. GDDKIA ma pełną wiedzę na ten temat, także w kwestii planów związanych z liniami kolejowymi. Taką wiedzę odnośnie zamierzeń drogowców ma też PKP PLK.
Chciałbym przypomnieć, że spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz (linia Orzysz-Ełk została zmodernizowana wcześniej staraniem wojska).
Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+. Inwestorem w ramach Programu Kolej+ będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.

Igor Hrywna

pociąg pasażerski na stacji w Mrągowie pojawił się w kwietniu 2010 roku.

Po raz ostatni:



2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5